פנקס 65, דירה 3, תל אביב

©2017 BY עו"ס ארז נער - טיפול, ייעוץ וליווי. PROUDLY CREATED WITH WIX.COM

?מהו טיפול

טיפול התנהגותי קוגניטיבי

פסיכותרפיה פסיכודינמית

מהי פסיכותרפיה?

 
?מהי פסיכותרפיה

פסיכותרפיה הכרחית כאשר אדם סובל מהפרעה אשר מקורה פסיכולוגי.

כיצד עובדת פסיכותרפיה:

  1. ראיונות הבנויים בצורה מקצועית ומערכת יחסים מקצועית בין המטפל למטופל.

  2. ניסיון מעשי של הנלמד בחדר הטיפול.

  3. פסיכותרפיה איננה כוללת שימוש בתרופות,

מטרת הטיפול היא:

  1. להעלים (ובמקרים בהם לא ניתן אז להקל) בסימפטומים 

  2. לסייע להתגבר על משברים בחיים פרידה, גירושים, מוות של אדם קרוב)

  3. פסיכותרפיה היא שיטת טיפול שיעילותה מוכחת מחקרית

  4. צריכה להתבצע רק על ידי מטפלים שהוסמכו לכך על ידי מוסד מוכר והשלימו הכשרה מוסדרת ומחזיקים רישיון מהמדינה לעסוק בטיפול.

  5. בדרך כלל, בפסיכותרפיה יושבים על כיסא, לא שוכבים על הגב כמו שרואים בסרטים, טיפול כזה נקרא "פסיכואנליזה", והוא חייב להתבצע על ידי אנשי מקצוע שהוסמכו לכך.

פסיכותרפיה 

טיפול בהפרעות רגשיות ומחשבתיות דרך השימוש בכלים פסיכולוגיים אשר עוצבו במטרה לעודד שיח על קונפליקטים ויצירת תובנות על בעיות. בסיוע של הקלה בסימפטומים, שינויי התנהגות מובילים לשיפור בתפקוד האישי והחברתי ומסייעים לצמיחה האישית.

"הקיום הוא חופשי, ולפיכך לא תמיד בטוח. מוסדות תרבות ותבניות פסיכולוגיות לעתים מערפלים עובדה זו, אולם עימות עם המצב הקיומי של האדם מזכיר לו שהפרדיגמות הן פרי היצירה שלו עצמו, הן מחסומים דקים ועדינים מפני הכאב של חוסר הוודאות. המטפל הבוגר צריך להיות מסוגל להתמודד עם אי-הוודאות הבסיסית הזאת." (יאלום, 1980).

"דבר אינו יקר יותר מבריאות הנפש" (אריק לוראן, 2011)

בספרו המפורסם של פרויד, "פירוש החלום" הוא מספר אנקדוטה על יהודי עני מווינה, הירש, הנוסע ברכבת לקרלסבד ומרחצותיה (באותם שנים אנשים חולים נסעו למרחצאות על מנת להחלים). הוא ברכבת ואין לו כרטיס. פקח הרכבת תופס אותו ומאלץ אותו לרדת. הוא עושה זאת, ועולה מיד חזרה על קרון אחר. הוא נתפס שוב, והפקח מכה אותו נמרצות ומוריד אותו מהרכבת. למרות זאת הוא עולה שוב על הקרון הבא, ושוב הפקח תופס אותו ומכה אותו וכך זה חוזר על עצמו מספר תחנות. לפתע הוא נתקל באחד מחבריו שהצליח שלא להיתפס, אשר שואל אותו: "מה אתה עושה פה?" והירש עונה לו :"אני נוסע לטבול במרחצאות של קרלסבד, אם בריאותי תאפשר זאת!". "בריאות הנפש היא קצת ככה. להישאר ברכבת אם הבריאות הנפשית שלנו מאפשרת זאת" (אריק לוראן, 2011).

ניתן ליצור עמי קשר בטלפון - 0544-875053

או באמצעות המייל - Erez.naar@gmail.com

 
פסיכותרפיה פסיכודינמית

טיפול פסיכודינמי נועד לסייע למטופלים להיות מודעים ולחוות את הרגשות והזיכרונות הפגיעים שלהם, אשר נדחקו מהמודעות. הגישה פסיכודינמית מניחה שלכול בני האדם יש חלק לא מודע בו שמורים רגשות כואבים ופגיעים אשר הינם קשים מדי לאדם להיות מודע להם. על מנת לשמר רגשות כואבים בלא מודע אנשים מפתחים מנגנוני הגנה, כגון: הכחשה, הדחקה, רציונליזציה, ואחרים, מנגנוני ההגנה מאפשרים לבני האדם להמשיך בחייהם. ואולם, על פי התאוריה הפסיכודינמית, לאורך זמן, ההגנות גורמות יותר נזק מאשר תועלת, ולאחר שהתחושות הפגיעות או כואבות מעובדות מנגנוני ההגנה אינם נחוצים עוד.

עקרונות ליבה של תרפיה פסיכודינמית

ישנם מספר עקרונות ליבה בטיפול פסיכודינמי, והדגש נשען על בחינה ופתרון קונפליקטים פנימיים. בנוסף, סוג זה של טיפול מסייע ללקוח בהשגת נקודת מבט של "תובנה טהורה" כדי להכיר את תכונות האופי, פעולות, תגובות והתנהגויות אשר עומדים להשתנות.

התנהגות בלתי מסתגלת וגישה פסיכודינמית

רבים מהגישות המשמשות בטיפול פסיכודינמי סובבים סביב הרעיון שלבעיות נפשיות ורגשיות קיים בסיס של התנהגות בלתי מסתגלת. למרות שבסיס זה לא מודע הוא  בכל זאת קיים. ההנחה היא שחוסר ההסתגלות נרכשת בשלב מוקדם מאוד בחייו של האדם ובסופו של דבר גורמת לחוסר הרמוניה בחוויות שהם נתקלים ביום יום. צורה זו של טיפול שואפת לחשוף את הקונפליקטים הלא מודעים אשר מהווים זרזים לתסמינים מטרידים ולא בריאים. הטכניקה הראשונה של המטפל היא התערבות על מנת לטפל בסימפטום שנבע מהתנהגות בלתי ההולמת. לאחר מכן, המטפל יכול לעבוד עם הלקוח על מנת לתכנן ולבנות אלמנטים של שינוי.

 

שיטות טיפול פסיכודינמי

חלק מהשיטות הנפוצות בשימוש בטיפול פסיכודינמי כוללות

  • ניתוח מצבי העברה והתנגדות העולים בטיפול

  • העלאת אסוציאציות חופשיות

  • תהליך של התמודדות עם זכרונות קשים ובעיות רגשיות על מנת לפתח מערכת יחסים טיפולית תומכת, המבוססת על אמון הדדי בין המטופל למטפל

 

המפתחים העיקריים של הטיפול הפסיכודינמי

לטיפול פסיכודינמי יש מפתחים וממציאים רבים מדי כדי למנות את כולם כאן! מפתחים מוקדמים ועיקריים כוללים את:

זיגמונד פרויד, קרל יונג, אלפרד אדלר, מלאני קליין, ד ' וו ויניקוט, הארי גאנטריפ, היינץ קוהוט, ג'ון בולבי, אנה פרויד, קארן הורני, אריק אריקסון, ואריך פרום.

 

 

ניתן ליצור עמי קשר בטלפון - 0544-875053

או באמצעות המייל - Erez.naar@gmail.com

 
טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי (CBT) עוזר למטופל להבין את המחשבות והרגשות אשר משפיעות על התנהגותו. טיפול התנהגותי קוגניטיבי, נמצא בשימוש נפוץ לטיפול במגוון רחב של הפרעות, כולל פוביות, התמכרות, דיכאון וחרדה.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, בדרך כלל, קצר מועד (חודשים בודדים ועד שנה) וממוקד בסיוע ללקוחות להתמודד עם בעיה מאוד ספציפית. במהלך טיפול, אנשים לומדים כיצד לזהות ולשנות דפוסי חשיבה הרסניים או מטרידים בעלי השפעה שלילית על התנהגות.

יסודות הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית

הרעיון הבסיסי מאחורי הגישה ההתנהגותית קוגניטיבית הוא שהמחשבות וההרגשות שלנו משחקות תפקיד מהותי בהתנהגות שלנו. לדוגמא, אדם שמבלה הרבה זמן במחשבה על התרסקות מטוס, תאונות מסלול, ואסונות אחרים באוויר עשוי למצוא את עצמו נמנע מטיסה. המטרה של טיפול התנהגותי קוגניטיבי היא ללמד את המטופלים שאמנם הם לא יכולים לשלוט בכל היבט של העולם הסובב אותם, אולם הם יכולים לקחת את השליטה על איך הם מפרשים ואיך הם בוחרים להתמודד עם דברים בסביבתם.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי הפך פופולרי יותר ויותר בעשרים השנים האחרונות הן בקרב צרכנים בתחום בריאות נפש והן בקרב אנשי מקצועות הטיפול. בגלל שטיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא בדרך כלל קצר מועד, הוא עשוי להיות זול יותר מאשר סוגים אחרים של טיפול. טיפול התנהגותי קוגניטיבי נבדק ונחקר רבות באופן אמפירי ויעילותו נתמכת בראיות קליניות ביכולת לעזור לחולים להתגבר על מגוון רחב של בעיות.

הרכיבים של טיפול התנהגותי קוגניטיבי

לעתים קרובות אנשים חווים מחשבות או רגשות המחזקות אמונות שגויות. אמונות אלה עלולות לגרום להתנהגות בעייתית שיכולה להשפיע לרעה, באזורים רבים בחיים, כולל משפחה, מערכות יחסים רומנטיות, עבודה, ולימודים. לדוגמא, אדם שסובל מהערכה עצמית נמוכה עלול גם לחוות מחשבות שליליות לגבי יכולות שלו או שלה. כתוצאה מדפוסי חשיבה שליליות אלה הפרט עלול גם להתחיל להימנע ממצבים חברתיים או לוותר על הזדמנויות לקידום בעבודה או בבית הספר.

על מנת להילחם במחשבות ובהתנהגויות ההרסניות, מטפל קוגניטיבי התנהגותי מתחיל במתן עזרה למטופל לזהות את האמונות הבעייתיות. שלב זה, מכונה אנליזה פונקציונלית, והוא מסייע ללמוד כיצד מחשבות, רגשות ומצבים יכולים לתרום להתנהגויות לא מסתגלות. התהליך יכול להיות קשה, במיוחד עבור חולים שמתקשים בהתבוננות פנימית, אבל הוא יכול להוביל בסופו של דבר לגילוי עצמי ותובנות שהן חלק חיוני מתהליך הטיפול.

החלק השני של טיפול התנהגותי קוגניטיבי מתמקד בהתנהגויות בפועל אשר תורמות לבעיה. הלקוח מתחיל ללמוד ולתרגל מיומנויות חדשות שלאחר מכן ניתן להכניס לשימוש במצבים בעולם אמיתי. לדוגמא, אדם הסובל מהתמכרות לסמים יכול להתחיל לתרגל מיומנויות התמודדות חדשות ומתאמן על דרכים להימנע או להתמודד עם מצבים חברתיים שעלולים לעורר שימוש חוזר בסמים.

ברוב המקרים, טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא תהליך הדרגתי המסייע לאדם לנקוט בצעדים מותאמים אישית לקראת שינוי התנהגות. מישהו שסובל מחרדה חברתית עשוי להתחיל פשוט לדמיין את עצמו במצב חברתי מעורר חרדה. בשלב הבא, הלקוח יכול גם להתחיל לתרגל שיחות עם חברים, משפחה, ומכרים. ובהדרגה לעבוד לקראת מטרה גדולה יותר, באופן הזה התהליך נראה פחות מרתיע ומאפשר להשיג הישגים טיפוליים.

שימושים של טיפול התנהגותי קוגניטיבי

טיפול התנהגותי קוגניטיבי, לעתים קרובות, מתאים ביותר ללקוחות שהם חשים בנוח עם התבוננות פנימית. על מנת שטיפול התנהגותי קוגניטיבי יהיה יעיל, האדם צריך להיות מוכן להשקיע זמן ומאמץ בניתוח מחשבות והרגשות שלו או שלה. אנליזה עצמית יכולה להיות קשה, אבל זו דרך מצוינת ללמוד יותר על איך מצבים פנימיים משפיעים על התנהגות כלפי חוץ.

טיפול התנהגותי קוגניטיבי מתאים היטב עבור אנשים המחפשים אפשרות לטיפול לטווח קצר שאינו כרוך בהכרח בתרופות פסיכיאטריות. אחד היתרונות הגדולים ביותר של טיפול קוגניטיבי התנהגותי טמונים בכך שהוא מסייע ללקוחות לפתח כישורי התמודדות שיכולים להיות שימושיים גם עכשיו וגם בעתיד.

ניתן ליצור עמי קשר בטלפון - 0544-875053

או באמצעות המייל - Erez.naar@gmail.com